Samfundsøkonomi på Aalborg universitet
Hvordan er det at læse Cand. Oecon på Aau?
På økonomistudiet i Aalborg er der mellem 40-50 studerende på en årgang. Det giver en enestående mulighed for ikke at forsvinde i mængden til en stor forelæsning. Her er du tæt på underviserne og undervisningen. Det giver rigtig gode forudsætninger for at diskutere og arbejde med økonomiske teorier og modeller.
Det, at vi arbejder så meget i grupper, så jeg som en kæmpe fordel, da jeg skulle vælge uddannelse. Det giver bare så meget både fagligt og socialt.
Et andet område, hvor økonomi-uddannelsen på Aalborg Universitet skiller sig ud, er i tilgangen til læringen. På økonomistudiet, er der stor fokus på Problembaseret Lærings modellen eller PBL som den kaldes i daglig tale.
På økonomistudiet skal du som studerende arbejde med et problem. Arbejdet med problemet foregår i projektgrupper. Derved holder universitetet i Aalborg fokus på, at du ikke kun lærer teorien, men du kommer til at indgå i projektgrupper, hvor i sammen skal løse en kompleks problemstilling - ligesom ude i virkeligheden. Som studerende på økonomistudiet bliver du klædt på, til at indgå i samarbejde med andre mennesker - allerede fra første semester. Denne pædagogiske tilgang til læringen, tager udgangspunkt i PBL modellen.
Hvad er PBL modellen?
Aalborg-modellen for problembaseret læring (PBL) er anerkendt af universiteter, forskere og studerende i både ind- og udland, og UNESCO har placeret sit eneste danske formandskab i PBL på Aalborg Universitet. AAU udvikler og tilpasser løbende Aalborg-modellen til samfundsmæssige og uddannelsesmæssige krav og forandringer. Læringsmodellen giver bl.a. de studerende på AAU mulighed for at:
- tilegne sig viden og færdigheder selvstændigt og på et højt fagligt niveau
- arbejde analytisk, tværfagligt problem- og resultatorienteret
- samarbejde med erhvervslivet om løsning af autentiske faglige problemer
- udvikle deres evner inden for teamwork
- blive godt klædt på til arbejdsmarkedet
PBL-modellen er med til at få vendt den teoretiske viden fra undervisningen på en bedre måde, således at det er nemmere at forstå pensum og få det ind på rygraden.
Problemet er omdrejningspunktet for den studerendes læreproces
Problemet kan være af både teoretisk og praktisk karakter. Det skal endvidere være autentisk og videnskabeligt funderet. ”Autenticitet” indebærer, at problemet har relevans uden for universitetet. ”Videnskabeligt” indebærer, at det er muligt at begribe, analysere og behandle problemstillingen teorisk og metodisk inden for en eller flere fagdiscipliner.
Projektorganisering skaber rammen for problembaseret læring
Et projekt udgør en tidsbegrænset og målrettet proces, hvor et problem kan formuleres, analyseres og bearbejdes, så det resulterer i et håndgribeligt produkt. Eksempelvis en projektrapport.
Projektet målstyres gennem problemformuleringen, der i lighed med projektets metoder udvikles løbende gennem projektforløbet.
Problembaseret projektarbejde
En gruppe af studerende styrer og gennemfører i fællesskab et projekt over et længerevarende forløb, hvor gruppen tager udgangspunkt i et problem.
De studerende støtter hinanden i indsatsen for at opnå de opstillede faglige mål. Samarbejdet rummer aspekter som vidensudveksling, kollektive beslutningsprocesser, faglige diskussioner, handlingskoordinering og gensidig kritisk feedback. Gruppen samarbejder desuden tæt med vejleder(e) og eksterne partnere, for eksempel virksomheder eller andre projektgrupper.
Hør, hvad hospitalsdirektør Henrik Larsen (Cand. Oecon fra Aalborg Universitet), med ansvar for 3000 medarbejdere, siger om gruppearbejdes modellen (Video 21 sekunder):
De studerende får ansvar for egen læring
De studerende har en betydelig frihed til selv at vælge projekternes - og dermed centrale dele af studiets - indhold inden for studieordningens rammer og målbestemmelser. Samtidig bærer de studerende ansvaret for en væsentlig del af den løbende, faglige selvvurdering.
Evnen til kritisk at vurdere kvaliteten af egen indsats og eget videngrundlag i forhold til en given problemstilling er en vigtig målsætning for det problembaserede projektarbejde. Gruppen støttes af en eller flere vejledere, der medvirker til, at gruppens arbejde opfylder studieordningens krav. Det er dog alene de studerende, der har ansvaret for samarbejdet i gruppen, tilrettelæggelse af læringen og for projektets forløb og resultat.
You may also like
-
Test om Oecon uddannelsen er noget for dig!
26 februar, 2018Tag kontakt til en af vores dygtige studievejledere her på mail og hør nærmere om uddannelsen. Eller kontakt studiet på Tlf. (45) 99 40 96 28 Du er også meget velkommen til at sende os dine kontakt oplysninger så kontakter vi dig …
-
Tak for din besked!
12 juni, 2017Tak for din e-mail – den er vi glade for! Du hører snarest muligt fra os. De bedste hilsner, Tine, Studievejleder
-
Studieordning for Oecon
5 juni, 2017På Oecon-studiet har vi lavet et serviceeftersyn på vores studieordning for bacheloruddannelsen. Baggrunden er, at man nu starter fra dag ét som oecon-studerende, hvor der tidligere har været fællessemester eller basisuddannelse sammen med andre studieretninger. Vi har derfor haft lejlighed …